Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

Blog Post

Les llàgrimes de Sant Pere, de Orlando di Lasso
Entusiasme per la música

Les llàgrimes de Sant Pere, de Orlando di Lasso 

Orlando di Lasso, (Mons (Bèlgica), 1532 – Munic, 14 de juny de 1594) va ser un compositor franc-flamenc del renaixement tardà. Juntament amb Palestrina i Victòria, és considerat com un dels compositors més influents del segle XVI.
És l’obra pòstuma dedicada al Papa Clement VIII, composta sobre el text del poeta italià Luigi Tansillo. Es compon de 20 madrigals espirituals, gènere sagrat en llengua vernacla i un motet final en llatí, de manera que l’obra queda articulada en 21 parts. La simbologia de l’obra és la següent: la distribució en set veus simbolitza els 7 dolors de la Mare de Déu i les 21 parts, 7 vegades les 3 persones de la Santíssima Trinitat.
Aquest tema va ser elegit per l’església catòlica com a paradigma en front de la Reforma Protestant, ja que enaltia el sagrament de la penitència (atacat pel protestantisme), la humilitat i el penediment com a valors actius.
L’elecció d’aquest tema per Orlando di Lasso és per haver-se mantingut fidel al catolicisme; en la seva darrera etapa a Baviera va compondre gran quantitat d’obres religioses per al ritu romà. El text és important com a inspirador de l’obra on la música es va articulant segons la paraula. Cada moment del text segons sigui narratiu, dolorós, urgent,… té un reflex en la textura musical.
Durant l’etapa juvenil i de maduresa, Lasso utilitzava per a la a música religiosa una harmonia complexa, amb cromatismes i un contrapunt de vegades recarregat. En aquesta obra, la darrera de Lasso, considerada la seva obra mestra, el llenguatge ha experimentat una evolució: el contrapunt és més senzill i l’austeritat i l’ús de mitjans creen una perspectiva que permeten viure l’obra com un tot ben relacionat.
Motet 1.- El gran Pere, que havia jurat enmig de mil llances i mil espases, morir al costat del seu estimat Senyor, va veure que, superat per la covardia i la necessitat, la seva fe li havia fallat: el dolor, la vergonya i el penediment del propi error, i d’aquell martiri, van travessar el pit amb un miler de puntes.
Orlando di Lasso Lagrime di San Pietro
Solistes del Collegium Vocale Gent, dir. Philippe Herreweghe Maria Cristina Kiehr, Hanna Blazikova, Thomas Hobbs, Christopher Watson Tore, Tom Denys, Peter Kooy, Stephan Mc Cleod.

Deixa un comentari

Required fields are marked *