Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

Blog Post

DE DÒRIA MANFREDI A LIÙ. (Òpera Turandot)
Entusiasme per la música

DE DÒRIA MANFREDI A LIÙ. (Òpera Turandot) 

A finals de 1923 a Puccini l’incomodava una primària faringitis; posteriorment, si agregar una tos persistent i preocupant. Quan només li quedava concloure el tercer acte de l’òpera Turandot la malaltia arribava a un grau que no podia treballar. Se li va diagnosticar un carcinoma de laringe. L’intervingueren en una clínica a Brussel·les, però les aplicacions de radioteràpia afectaren al seu cor. Moria el 29 de novembre de 1924, el proper novembre en faran cent anys.

L’estrena de l’òpera inconclusa es produïa el 25 d’abril de 1926 al teatre Scala de Milan. El príncep Calaf de les representacions d’estrena el va cantar el tenor espanyol Miguel Fleta.

Va dirigir l’estrena Arturo Toscanini. En la primera de les vuit representacions de l’estrena, quan mor Liù i el cor canta “Liù, bonta perdona! Liù, dolcezza, dormi! Oblia! Liù! Poesia!”, Toscanini va parar l’orquestra, es girà cap al públic des del podi deixant la batuta, i amb una veu agafada i emocionada, mentre lentament baixava el teló, pronuncià les següents paraules: “Aquí acaba l’òpera, per que en aquest punt va morir el Mestre”. La versió que completà Alfano es presentà la segona nit; una ampliació que desmillora el conjunt de l’òpera, el final és fa desllavassat, repetitiu; desencertats tots els finals que hi han volgut afegir registes i musics. Puccini l’acabar amb la mor de Liù, i això s’hauria de respectar per mantenir la qualitat musical de l’òpera.

Quin simbolisme te el personatge de Liù? A resultes d’un accident de cotxe, Puccini va haver d’estar moltes setmanes postrat i en repòs. Doria era una minyona en l’alberg de Torre di Lago, prop de Lucca; una noieta de 14 anys que es quedava amagada darrera de la porta per escoltar a Puccini component la seva música, lo que a Puccini li produïa gran satisfacció ja que era l’única persona en aquella casa que feia cas al seu treball.

Dòria Manfredi servia a la casa dels Puccini, i l’Elvira, la dona amb la que malvivia, forjà la instigació de que hi havia una relació entre ella i Puccini. Fou inculpada per l’Elvira, de ser l’amant i tenir relacions amb Puccini. Difongué als quatre vents l’afer, llençà tota mena d’acusacions contra Dòria, i perseguí fins la mort a la pobre noia. El gener de 1909, pressionada per l’escàndol en el seu poble, conservador i farisaic, Dòria es suïcidà, s’enverinà; un examen post-mortem revelà que era innocent. Elvira fou, a la vegada, acusada i repudiada, tot i que per la seva posició social no va anar a la presó, encara que fou sentenciada a cinc mesos de presó. Puccini fugí a Roma, es tancà en l’habitació de l’hotel i passà dies sencers plorant. Aquest fet va afectar molt a la vida psíquica de Puccini que va caure en una forta depressió; i també afectà en gran manera el seu concepte sobre la dona i la vida sentimental, que en les obres posteriors a aquest fet son un reflexa complert i clar dels seu concepte del amor, l’esperança i la felicitat.

La coincidència de la fi del personatge Liù amb la de Puccini, donà peu a la teoria que el suïcidi de Liù per amor a Calaf podia ser una mena de redempció personal del fet que hem explicat.

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

Required fields are marked *