Subscribe Now

* You will receive the latest news and updates on your favorite celebrities!

Trending News

GAIETÀ PIÉ DE FLORES
Vallencs Il·lustres que no son a la Galeria

GAIETÀ PIÉ DE FLORES 

En la Primera Guerra Mundial, només el diari “La Vanguardia”, per pertànyer a un país neutral, tenia permís de l’exèrcit búlgar i alemany per presenciar la seva invasió de Sèrbia. L’enviat especial d’aquest diari, Enrique Domínguez Rodiño, mentre realitzava el reportatge, es va trobar un jove camerògraf que filmava l’avanç de les tropes de l’Eix; s’hi va acostar per enraonar amb ell… Era “un simpàtic català, de Valls, anomenat Gaietà Pié –relatà el reporter–, excel·lent operador de cinematògraf, que per la seva honradesa i talent, malgrat ser estranger i jove, s’ha elevat a director del teatre Modern de Sofia, el millor i més distingit dels cinemes de la bonica capital de Bulgària, propietat de l’empresa cinematogràfica més poderosa d’Orient. Se li ha concedit un permís especial i extraordinari perquè visiti amb el seu aparell tota la zona de guerra”. «La Vanguardia», va publìcar durant el mes de març de 1916 unes notes referents a Gaietà Pié, les quals reproduí «La Crònica de Valls».
En el llibre “Enigmes i temps d’‘El búlgar és un galant’ de Petar Kardjilov, sobre els inicis del cinema búlgar, parlen de Gaietà Pié de Flores, fill de Valls.
A finals de l’estiu o a començaments de la tardor del 1914, quan Europa queia a l’abisme, un grup de tècnics i actors arribaven a una casa de Sofia, on dins hi havien de rodar les primeres escenes “d’El búlgar és un galant”. D’en Gaietà se’n sap poca cosa. Era un jove molt obert i entusiasta del seu ofici. Que va arribar a Sofia procedent de Budapest. No hi ha cap foto seva. Malgrat l’escàndol, o gràcies a ell, “El búlgar és un galant” va ser un èxit i es va projectar catorze dies al teatre Modern. La pel·lícula també fou projectada a Viena, Zagreb, París, Londres i, pel que sembla, a Hollywood, on la van veure actors com Mary Pickford o Charles Chaplin.
Un any després que es rodés la pel·lícula, Bulgària va entrar a la Primera Guerra Mundial i el teatre Modern va enviar Gaietà Pié al front. Va passar de filmar els Balcans des de la sensualitat, la pel·lícula del búlgar seductor, “L’interessant vol a Sofia de l’aeroplà Rumpler” o “La festa de les roses a Sofia”, a captar el rostre dels serbis derrotats. Va filmar ponts destruïts, presoners i armes capturades a Nis –on va coincidir amb el reporter de La Vanguardia– i escenes del front a Kumanovo (el 1913, a la Primera Guerra Balcànica, ja havia filmat la caiguda d’Edirne). Amb rapidesa i habilitat tècnica: les seves filmacions de guerra eren immediatament projectades a Sofia.
Tot va desapareixa amb la guerra. Des de 1916 no hi ha noticies del camerògraf No se sap si tornà Barcelona, ni quan va morir. El relat de la seva vida és molt breu i poc informat. Però ha deixat fotogrames per projectar –per primer cop– el nom de Gaietà Pié entre els pioners cinematogràfics del país on va néixer.
Bibliografia:
Plàcid Garcia-Planas. “Camerògraf de pólvora i sensualitat”, 10 Desembre 2022. LA VANGUARDIA
Jordi (Pere Altés). Galeria vallenca, CULTURA, 1/2/1977

Deixa un comentari

Required fields are marked *